Kia-Maria Aho

KIA-MARIA AHO

s. 1974
asuu ja työskentelee Vantaalla

Nykytaiteessa raja korkea- ja populäärikulttuurin välillä ei enää pitkään aikaan ole ollut itsestään selvä. Kia-Maria Aho solmii maalauksissaan aktiivisesti yhteyksiä molempiin suuntiin.

Taiteilija on kertonut, että kun tytär syntyi vuonna 2004, myös pehmolelut ilmestyivät kodin ”asukkaiksi”. Kun Aho oli aikaisemmin maalannut klassisia aiheita ja linnanneitoja, häntä siinä vaiheessa alkoikin inspiroida pehmolelujen sovittaminen maalausten tarinoihin. Erityisesti sammakko nousi usein pääosaan ja niin on edelleen. Juuri sammakon seikkailun ja oveluuden avulla taiteilija kykenee laventamaan estetiikan rajoja niin, että kaunis ja ylevä sopii mainiosti ylimakean ja yliromanttisen rinnalle.

Katsoja ei siis näe harhoja, kun hän tunnistaa monissa Kia-Maria Ahon teoksissa jonkin taidehistoriallisesti merkittävän maalauksen. Aho maalaa mukaelmia eli pastisseja ihailemiensa taiteilijoiden teoksista. Hänen ateljeessaan ne muuttuvat yleensä sammakon tai sammakoiden näyttämöiksi.

Kia-Maria Aho on verrannut maalauksiaan päiväkirjaan. Hän maalaa päivittäin ja niinpä maalauksiin päivittyy havaintoja ajasta ja hänestä itsestään ajan virrassa: Joissain teoksissani naurahdan nykyihmisen pinnallisuudelle tai vitsailen selfie-kuville. Haaveita ja toiveita, suruja, riemuja ja voittoja, kaikesta saa aiheita maalaamiseen. Tragediankin voi maalata sammakoksi tai muuksi eläinhahmoksi eikä kurja kokemus tunnukaan enää pahalta, maalaaminen on erittäin terapeuttista!

Kia-Maria Aho on vanhemmilleen kiitollinen siitä, että hän on lapsesta asti päässyt matkoille ympäri maailmaa. Maailmanmatkat jatkuvat edelleen ja vaikuttavat hänen taiteeseensa. Viime vuosien maalauksissa on tunnistettavissa vaikutteita muun muassa Afrikan ja Intian matkoilta. Uusimmissa maalauksissa voi löytää vivahteita vastikään tehdyiltä matkoilta Brasiliaan ja Balille. – Taiteilija siis matkaa sekä taidehistoriaan että maailmalle, ja sammakon tehtävänä on esittää matkat kiehtovina tarinoina

Rakkauden Viljelijä (2017)